21 januari 2022

De opmars van B2B online marketing

2 min read

De start van de pandemie zorgen ervoor dat veel projecten tijdelijk in de ijskast gingen. Het belangrijkste doel van elk bedrijf werd simpelweg gewoon overleven. Kosten werden geminimaliseerd. Marketingbudgetten smolten als sneeuw voor de zon en leaseauto’s werden minder weggegeven. De grote financiële crisis is er eigenlijk nooit gekomen en nu bedrijven weer het licht aan het einde van de tunnel zien wordt weer flink geïnvesteerd in marketing. B2B online marketing wordt steeds meer gebruikt. Vroeger maakten veel B2B bedrijven gewoon gebruik van cold-calling, maar ook nu beginnen B2B bedrijven het voordeel van online marketing te zien. B2B online marketing bestaat voornamelijk uit zoekmachine advertenties en zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie kan ontzettend nuttig zijn voor een bedrijf, maar het kost wel veel moeite. Vandaag leg ik uit wat zoekmachine optimalisatie precies inhoudt en waarom het steeds populairder wordt in B2B online marketing.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Kort door de bocht is zoekmachine optimalisatie een continu proces. In dit proces wordt de focus gelegd op een kwalitatief goede website en relevantie. Deze twee punten zijn enorm belangrijk voor de ranking van jouw bedrijf. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op “schoenen kopen”, dan gaat Google zoeken naar het bedrijf die waarschijnlijk de meeste kwaliteit kan bieden voor de potentiële klant. De kwaliteitsscore van je website wordt beïnvloed door content van de website, maar ook door externe links naar jouw website. Hoe meer mensen er over jou schrijven, hoe beter jouw bedrijf moet zijn. Zoekmachine optimalisatie probeert dus de kwaliteit van jouw website te verhogen en te zorgen voor meer linkjes naar jouw website. Dit proces heet linkbuilding en het wordt ook in B2B online marketing steeds populairder. Het zorgt er namelijk voor dat steeds meer websites over jouw gaan schrijven. Dit kan voor een flinke boost zorgen in de zoekmachine resultaten van jouw website.

 

Waarom niet gewoon gebruik maken van advertenties

Waarom kan een bedrijf niet gewoon gebruik maken van een advertentie? In de zoekmachine resultaten wordt veel eerder geklikt op de organische zoekresultaten dan op een advertentie. Daarom kan het ontzettend winstgevend zijn om veel te investeren in zoekmachine optimalisatie. Daarnaast zorgt dit voor een veel betere website, wat ook bevorderlijk kan zijn voor de conversies op de website. Ook een combinatie van zoekmachine advertenties en optimalisatie kan heel goed werken, helaas is er geen standaardantwoord. Het blijft voor veel bedrijven een complex proces, maar wanneer dit goed wordt uitgevoerd kan B2B online marketing ontzettend winstgevend zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *