30 november 2021

Waarom zou je je merknaam registreren?

2 min read

Je hebt eindelijk de stap genomen om een eigen bedrijf op te richten. Je werkt aan diverse diensten en hebt daarnaast ook een aantal producten die je op de markt wil brengen. Om ervoor te zorgen dat iedereen jouw bedrijf en de artikelen of diensten die hierbij horen herkent, heb je een merk bedacht en ontworpen. Deze staat volledig voor jouw onderneming.

Het merk is alleen nog niet officieel gemaakt. Hiervoor moet je eerst je merknaam registreren bij een erkend merkenbureau. Op deze manier krijg je het volledige eigendom over je logo, slogan of melodie. Niemand kan dit dan van jou afpakken of proberen het te claimen.

Hoe werkt dat, een merknaam registreren?

Maar hoe en waar registreer je een merknaam? Het laten registreren doe je bij een merkenbureau. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in alle zaken die te maken hebben met merken. Zij leggen, bij registratie, jouw merk vast in het merkenregister zodat er bewijs is dat het merk van jou is en daadwerkelijk bestaat.

De registratie begint bij het uitzoeken van een merkenbureau naar eigen keus. Wil jij je merk internationaal, in de Benelux of in de Europese Unie gebruiken en bekend maken? Let er dan op dat het merkenbureau dit doet. 

Vervolgens vul je een formulier in met informatie over jou en het merk. Dit zijn dingen zoals persoonlijke gegevens over jou, de naam van je merk, een logo, de doeleinden waar het merk voor wordt gebruikt en eventuele opmerkingen of vragen.

Dit formulier verstuur je. Als het merkenbureau, na wat onderzoek, je merk aanvaardt, wordt het vastgelegd in het eerder genoemde merkenregister en ben je tien jaar lang verzekerd van volledig eigendom over je zelfbedachte merk.

De voordelen die je krijgt bij het registreren van je merknaam

Ga je je merknaam registreren? Dan is het handig dat je weet welke voordelen hierbij komen kijken. Allereerst betekent registratie dus dat het merk volledig van jou is. Daarnaast is het merk beschermd tegen eventuele inbraken van andere partijen. Mocht iemand inbraak willen maken op jouw merk, kun je hier werk van maken om dit stop te zetten.

Tot slot krijg jij de aankomende tien jaar de kans om jouw merk zoveel in te zetten als jij wil. In deze tijd kan je een grote naam proberen te krijgen en jouw producten en/of diensten bekend te maken op de markt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *