21 januari 2022

Wat is DSO?

2 min read

Als jij een eigen onderneming hebt dan is het belangrijk dat het geld op een positieve manier rondgaat en je op termijn winst maakt met je bedrijf. Bij het omgaan met geld gaat het natuurlijk naast winst op producten tevens om de kosten die komen kijken bij een onderneming. Denk hierbij aan het aflossen van leningen, het deken van onderhoudskosten en natuurlijk het betalen van personeel. Als het beheer van deze kosten op een goede manier gebeurd dan is het mogelijk om een bedrijf te laten groeien. Als dit niet gebeurd dan kunnen er financiële problemen ontstaan. Een oplossing gericht op het voorkomen van financiële problemen is DSO. Wat is DSO en waar staat de term voor? De term staat voor Days Sales Outstanding.

De waarde van DSO

DSO is onderdeel van credit management en een gebruikelijk meetinstrument. Hierbij gaat het om een financiële ratio die meet hoe goed het beheer van jouw debiteuren gaat. De voornaamste variabele hierbij is de omloopsnelheid van debiteuren, oftewel het berekenen van hoe lang het duurt voordat een bedrijf een factuur ontvangt van een debiteur die moet betalen voor een product dat bij hem of haar geleverd is. Vaak wordt dit per maand gerekend, maar andere termijnen zijn natuurlijk ook mogelijk.

Openstaande facturen

Aansluitend op de DSO-methode is het erg belangrijk om een goed overzicht te hebben van openstaande facturen. Op deze manier is het namelijk mogelijk om te anticiperen op geld dat binnenkomt. Hier kan je de maandelijkse balans natuurlijk op aanpassen. Openstaande facturen houdt natuurlijk in dat er facturen zijn die niet betaald worden door particulieren. Dit wil je voorkomen aangezien het niet betalen van particulieren kan leiden tot een ongezonde financiële situatie voor het bedrijf. Om dit voorkomen is bijvoorbeeld mogelijk om debiteuren te beheren. Houd vooral een goed overzicht van de debiteuren en zorg ervoor dat mensen betalen.

Het uiteindelijk betalen

Als mensen in eerste instantie niet betalen is het mogelijk om het probleem van openstaande facturen aan te passen door vaste betaaltermijnen te hebben. Indien een particulier zich niet houdt aan de betaaltermijn dan worden er herinneringen gestuurd. Dit kan automatisch gaan of je kan ervoor kiezen om dit zelf te doen. Verder hoeft de communicatie niet alleen te verlopen via het sturen van brieven maar tevens via communicatiemogelijkheden zoals bellen of mailen. Verder kan het helpen om te achterhalen waarom een persoon nog niet heeft betaald. Dit kan te maken hebben met het feit dat de factuur niet meer terechtkomt bij het juiste adres bijvoorbeeld, of dat de factuur überhaupt niet klopt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *