Geen categorie

Wat is het doel van een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek of prestatiebeoordeling is een formele bespreking waarbij een manager de arbeidsprestaties van een medewerker evalueert, sterke en zwakke punten identificeert, feedback geeft en doelen stelt voor toekomstige prestaties. Met hulp van een functioneringsgesprek formulier worden gerichte vragen gesteld met als doel de samenwerking te evalueren en te verbeteren.

Functioneringsgesprek vragen lijst


Het evalueren van de prestaties van het personeel is even belangrijk als delicaat. Het is van cruciaal belang om de juiste aanpak te kiezen. Maak naast het voeren van een interne communicatiecampagne ook een vragenlijst aan met specifieke functioneringsgesprek vragen die zijn aangepast aan elke rol. Hierdoor zullen medewerkers zich zich kunnen voorbereiden waarbij ze zich prettiger voelen en gewilliger zijn om samen te werken.

Functioneringsgesprek formulier


Werkgevers en managers kunnen gebruik maken van diverse evaluatie sjablonen die het beoordelingsproces eenvoudiger en minder zorgwekkend maken voor alle betrokkenen. We beschrijven hoe vijf sjablonen die het beste kunt gebruiken:

1.Eenvoudige prestatiebeoordeling
Voor bedrijven die regelmatig prestatiebeoordelingen houden is een eenvoudig sjabloon voor prestatiebeoordelingen voldoende.
Van werknemers wordt niet verwacht dat ze in korte tijd grote doelen bereiken, en het eenvoudige sjabloon houdt effectief de beperkte doelen en prestaties bij voor korte tijdsduren.

2. Zelfbeoordelingsformulier
Door zelf een een grondige eigen evaluatie vragenlijst te beantwoorden, zullen bepaalde medewerkers zich minder onder druk gezet voelen door hun managers. Hierdoor verloopt een feedbacksessie ook vlotter.

3. Maandelijkse prestatiebeoordeling
Een maandelijks beoordelingssysteem zorgt ervoor dat medewerkers op schema liggen en dat hun vaardigheden op het niveau zijn dat ze nodig hebben.
Werknemers geven misschien ook de voorkeur aan het maandelijkse systeem, omdat ze regelmatig rapporten over hun voortgang krijgen, in plaats van aan het eind van het jaar te weten te komen hoe goed of slecht ze het hebben gedaan.

4.Driemaandelijkse prestatiebeoordeling
Driemaandelijkse prestatiebeoordelingen zijn de meest populaire vorm in de meeste organisaties, aangezien bedrijven de neiging hebben om hun bedrijf in kwartalen per jaar te verdelen.

5. Jaarlijks prestatieoverzicht
Om het jaarlijkse prestatiebeoordelingsproces voor werknemers te verbeteren, is het het beste om het te combineren met maandelijkse of driemaandelijkse beoordelingen.
Een jaaroverzicht op zich zal te veel informatie bevatten om te onderzoeken – wat ingewikkeld kan zijn en tot fouten kan leiden.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *