Webshop
Zakelijk

Webshop en emotie

Al zou je niet direct dat woord gebruiken, toch is het zo dat een webshop emotie op moet roepen. Ik durf te stellen dat dit een van de belangrijkste factoren is voor het doen slagen van een webshop. Natuurlijk zijn items als snel, goed ontwikkeld, gebruiksvriendelijk, en conversiegericht van groot en niet te onderschatten belang, maar als dat allemaal in orde is en de uitstraling roept niets op, is de bezoeker snel verdwenen.

webshop

Je koopt een product omdat je het nodig hebt, of omdat je het simpelweg wilt ‘hebben’ of omdat het je is aangeraden door iemand, of omdat je een verouderde variant wilt vervangen. Je bent een rasechte online shopper en je zoekt het product op in Google. Laten we als voorbeeld nemen: make-up. Je maakt je graag op en je bent hard toe aan nieuwe lipstick en een concealer. De site die jou het meest aanspreekt zal je doen besluiten om juist daar je producten te kopen.

En het ‘jou aanspreken van een webshop’ is niet alleen maar dat fraaie header beeld waarvan je denkt: ‘Zag ik er maar zo uit’ of: ‘Wat een mooie kleur lipstick’, nee het heeft onder andere ook met het kostenplaatje te maken. Dure merken hebben op hun homes en vervolgpagina’s ook een dure uitstraling en dan zijn tienermeisjes die dit van hun zakgeld of bijverdienste moeten betalen zo weg, terwijl de klant die er veel geld voor over heeft om er fraai uit te zien, daar juist blijft en ‘zich thuis voelt’. En weer is het is dus de emotie die de bezoeker doet besluiten om te blijven in de webshop en daar zijn of haar producten te kopen.

Dus de emotie heeft alles te maken met de doelgroep. De conclusie die we hieruit opmaken is dat je eerst zult moeten weten wie je doelgroep is en hoe je die groep mensen, potentiële kopers van jouw product, kunt bereiken op emotioneel gebied. Als je dat weet, en vooral: als je dat goed laat vertalen in de lay-out van je webshop, heb je het gevecht al voor een groot deel gewonnen. Kies dus altijd voor een ontwikkelaar die -ook- verstand heeft van marketing, het opzetten van een bedrijf in de vorm van een webshop gaat echt een stuk verder dan alleen de ontwikkeling van de shop zelf.