30 november 2021

Zaken om op te letten als beginnend zzp’er

2 min read

Bent u net voor uzelf gestart als zzp’er, of bent u van plan om dit binnenkort te gaan doen? Dan heeft u waarschijnlijk al een hele hoop voorbereid en geregeld. Echter zijn er niet alleen zaken waar u op dient te letten voordat u als zelfstandig ondernemer start, maar ook nadat u gestart bent. Daarom lichten wij vandaag twee zaken uit die belangrijk zijn voor een net gestarte zzp’er, en zeker in het begin nog wel eens lastig kunnen zijn.

Verzekeringen afsluiten als zzp’er

Ten eerste dient u als net gestart zelfstandig ondernemer een aantal verzekeringen af te sluiten. Dit is natuurlijk maar een eenmalig iets, en u hoeft er niet blijvend op te letten, maar het is wel belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden als u als zzp’er start. Wanneer u voor uzelf begint, zult u waarschijnlijk de volgende twee verzekeringen afsluiten: de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering.

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering spreekt voor zich; dit is eigenlijk gewoon een aansprakelijkheidsverzekering, maar dan voor uw bedrijf in plaats van u als persoon. Richt u dus met uw bedrijf schade aan aan een ander, dan dekt deze verzekering de schade. De arbeidsongeschiktheidsverzekering, ook wel AOV genoemd, zorgt ervoor dat wanneer u plotseling niet meer kunt werken, u toch nog geld verdient. Deze verzekering is tegenwoordig verplicht voor zzp’ers, omdat u als zelfstandig ondernemer niet gedekt wordt door de overheid of een werkgever. Wanneer u een AOV asfluit, is het van belang om de tijd te nemen om een passende verzekeraar te vinden, want een AOV is een dure investering. Wilt u meer weten over de AOV voor zzp’ers of een AOV aflsuiten? Kijk dan eens op www.tulpenfonds.nl.

zzp

Administratie bijhouden

Het tweede waar u op dient te letten wanneer u net voor uzelf begonnen bent, is dat u voortaan zelf uw administratie dient bij te werken. In het begin kan dit nog wel eens wennen zijn, maar gelukkig vinden veel ondernemers hier al snel een makkelijke manier in. Zorg ervoor dat u uw administratie goed bijhoudt, zo is het nooit heel veel werk in één keer. Groeit uw bedrijf op den duur uit en heeft u steeds meer klussen? Dan kan het zijn dat de administratie te veel is om zelf nog bij te houden. In dit geval kunt u ervoor kiezen om uw administratie uit handen te geven. Echter moet u dan natuurlijk wel overwegen of de tijd die u bespaart het geld waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *